Barion Pixel

The Body Shop

GLOBÁLNY INDEX SEBALÁSKY

The Body Shop začal svoju cestu s myšlienkou, že krása človeka spočíva najmä v tom, ako dobre sa cíti vo vlastnej koži. Pokračuje v tejto filozofii dodnes a ukazuje to aj svojím posledným, veľkým globálnym prieskumom sebalásky. Prieskum bol poháňaný aj skutočnosťou, že sa The Body Shop zaviazal pracovať na tom, aby jeho platforma pomáhala ľuďom budovať si sebavedomie.

Štúdia prebiehala v 21 krajinách* a bola spracovaná spoločnosťou Ipsos medzi novembrom a decembrom 2020. Do prieskumu sa zapojilo viac ako 22 000 ľudí starších ako 18 rokov. Skúmali sa rôzne dimenzie sebalásky, vrátane toho, ako jednotlivci vnímajú seba samých, ako prežívajú emócie akými sú nervozita či úzkosť, aké je ich sebavedomie, odolnosť voči stresu.

Výsledky štúdie pomohli vypracovať tabuľku globálneho indexu sebalásky The Body Shop-u, ktorej stupnica je zoradená od najnižšej miery pochybnosti o sebe až po najvyššiu mieru totálnej sebalásky. Výsledky tohto indexu pomôžu v budúcnosti The Body Shop-u prispôsobiť svoje marketingové ale aj produktové smerovanie.

Globálny index sebalásky The Body Shop-u skombinovalo množstvo faktorov zistených v štúdií - mieru sebavedomia, psychickej odolnosti, pocitu dostatočnosti, kontroly nad sebou samým. Cieľom bolo pochopiť ako na seba tieto faktory pôsobia a ako formujú sebalásku jednotlivca. Nižší index znamená nižšiu mieru sebalásky, vyššie skóre vyššiu mieru sebalásky - jednoduché. Bez ohľadu na vek, na rodovú identitu, krajinu alebo ďalšie faktory ktoré nás robia tým kým sme - vidíme nádej v tom, že keď sa nám všetkým podarí myslieť o sebe samých pozitívnejšie, vytvoriť si vyšší zmysel pre sebalásku, svet bude lepším miestom pre všetkých.

*Australia, Brazil, Canada, China, Denmark, France, Germany, India, Indonesia, Japan, Mexico, the Netherlands, Nigeria, Russia, Saudi Arabia, South Africa, South Korea, Spain, Sweden, the United Kingdom, the United States

KRÍZA SEBALÁSKY

Celkovo, výsledky štúdie dokazujú, že je vo svete kríza sebalásky. Priemerné skóre v tabuľke The Body Shop indexu sebalásky bolo 53 na škále od 0 do 100. To znamená, že až takmer jeden z doch ľudí na tejto planéte sa cíti nedostatočne a spadá do negatívnej časti tejto škály. Pociťuje viac pochybností o sebe samom, než sebalásky. Južná Kórea, Saudská Arábia, Francúzsko, Japonsko a Španielsko mali priemerné skóre veľmi nízke, zatiaľ čo Austrália, Dánsko a Spojené Štáty na tom boli najlepšie a skončili na vrchole grafu, ktorý udáva priemerný index sebalásky v danej krajine.

The Body Shop globálny index sebalásky ukázal aj to, že až 6 z 10 ľudí na svete by si prialo vybudovať si väčší rešpekt k sebe samému. Až 4 z 10 ľudí priznali, že sa niekedy cítia na tomto svete nepotrebne. Tieto pocity sa prejavujú najmä u príslušníkov LGBT+ komunity, menšín a tých, ktorý sa venujú starostlivosti o iných.

Viac ako polovica ľudí udáva, že často sa tvária šťastne a bezstarostne len preto, aby uspokojili ostatných - skrývajú svoje skutočné pocity pred okolím. Platí to najmä u ľudí, ktorí často využívajú sociálne siete. Až 6 z 10 medzi nimi priznáva, že sa navonok tvária šťastne, aby robili radosť iným. Pre porovnanie, v skupine ktorá sociálne médiá nevyužíva, to priznali len 4 z 10 ľudí.

SEBALÁSKA A POVZBUDENIE

Napriek potvrdeniu krízy sebalásky vo svete, prieskum odokryl aj optimistické zistenia. Ľudia vo svete sú psychicky odolní - viac ako 7 ľudí z 10 potvrdilo, že sa im prispôsobovalo zmenám vo svete v roku 2020 ľahko a rýchlo. Odolnosť je taktiež prepojená so sebaláskou - čím vyššie skórovali jednotlivci na indexe sebalásky, tým pravdepodobnejšie priznávali, že sa im na zmeny adaptuje jednoduchšie.

Odolnosť a sebaláska môžu ovplyvňovať ďalšie kľúčové faktory: sociálna a emočná podpora. Ľudia ktorí udávali, že zvyčajne alebo neustále dostávajú emočnú podporu od svojho okolia, skórovali v Indexe sebalásky omnoho vyššie ako tí, ktorí pociťovali nedostatok takýchto sôležitých sociálnych spojení s okolím.

Na tieto skutočnosti môžeme aj ďalej nadviazať z iného uhla pohľadu. Ženy s nízkym indexom sebalásky až 5x viac spoliehajú na odozvu okolia a záleží im na tom, čo si o nich iní myslia, aby sa cítili sebavedomejšie. Taktiež im dva krát viac záleží na tom, ako vyzerajú. V skratke, sociálny tlak a tlak na samého seba v otázke vzhľadu vedie k nízkemu indexu sebalásky.

SEBALÁSKA A PANDÉMIA

Odhliadnuc od komplikácií, ktoré spôsobila pandémia Covid-19, takmer 6 z 10 ľudí uznalo, že ich spôsob rozmýšľania nad sebou to neovplyvnilo. Tí s vyššou mierou sebalásky najčastejšie udávali, že sa ich situácia v tomto smere nijako nedotkla, prípadne sa cítia ešte pozitívnejšie ako do jej začiatku. Naopak, ľudia s nízkou mierou sebalásky tvrdia, že sa ich negatívne myslenie ešte zhoršilo.

Prekvapivé zistenie bolo aj to, že ľudia, ktorí sú rodičmi vnímajú až 2x vyššiu mieru pozitivity na svoje sebavedomie v pandemickej situácií ako tí, ktorí rodičmi nie sú. Na druhej strane ľudia, ktorí sú v zlej finančnej situácií vidia v pandémií ešte väčšie prehĺbenie ich problémov. Zhodnotenie vplyvu pandémie Covid-19 sa líšilo aj od krajiny, v ktorej sme sa naň pýtali. Až polovica respondentov v Číne, Indii a Indonézií uviedlo, že sa cítia lepšie vo svojom vzťahu k sebe samým. Na druhej strane, len 1 z 10 respondentov tak uviedol v Západoeurópskych krajinách a Severnej Amerike.

SEBALÁSKA A POHLAVIE

Napriek tomu, že ženy a muži prejavujú rovnakú mieru sebalásky, pre ženy je vo všeobecnosti ťažšie dosiahnuť ju. Cítia sa nervózne, úzkostlivo a depresívne omnoho častejšie, ako muži a viac sa trápia nad svojím vzhľadom a telom. Preto nás vôbec neprekvapuje, že ženy sa omnoho ťažšie porovnávajú s inými, najmä s celebritami, modelkami a influencermi na sociálnych sieťach. Muži, na druhej strane, sa porovnávajú s kolegami alebo svojimi nadriadenými v práci, či svojimi pracovnými idolmi.

Aj tieto skutočnosti vplývajú na sebalásku, ktorá je rôzna naprieč rôznymi rodmi. Zatiaľ, čo všetci respondenti považujú svoje blízke okolie za veľmi dôležité, ženy najčastejšie udávali, že najväčší vplyv na ich sebavedomie majú ich deti. Naopak muži tvrdili, že najväčší vplyv má na nich v tomto smere ich pracovné okolie alebo finančný status.

Vo všeobecnosti, členovia LGBT+ komunity majú tendenciu mať omnoho nižšiu mieru sebalásky než heterosexuáli. Viac ako 4 z 10 príslušníkov LGBT+ komunity spadajú do kategórie s najnižšou mierou sebalásky, takže je u nich až 2x vyššia pravdepodobnosť nízkeho sebavedomia ako u ich heterosexuálnych rovesníkov. U príslušníkov tejto komunity je taktiež viac pravdepodobné, že ich sebavedomie je nižšie na základe ich výzoru.

SEBALÁSKA A VEK

Často sa hovorí, že s vekom prichádza aj rozum. A naše výskumy ukazujú, že s rozumom prichádza zase sebaláska. Starší ľudia vo svete majú omnoho vyššiu mieru sebalásku, než tí mladší.

Staršie ženy si prejavujú sebalásku omnoho viac, ako ženy z Generácie Z. U tých je dva až trikrát pravdepodobnejšie, že patria do skupiny s najnižším indexom sebalásky v našej štúdií.

Takmer polovica žien z Generácie Z patrí práve do tejto skupiny. Len 1 z 5 žien zo starších generácií je medzi nimi tiež.

Môže to byť tým, že čím je žena staršia, tým sa cíti vo svojom tele pohodlnejšie. Alebo je tak obrovský rozdiel medzi týmito vekovými skupinami tým, že majú staršie ženy viac životných skúseností.

Viac ako polovica respondentov uviedla, že sa v poslednej dobe cítili depresívne. Až 6 z 10 pociťovalo úzkosť. Pocity depresie a úzkosti sú najčastejšie u mladých ľudí - až ¾ ľudí vo veku 18-24 rokov pociťovalo v posledných dvoch týždňoch úzkosť, v kontraste s polovicou tých vo veku 45 a viac.


SEBALÁSKA A SOCIÁLNE MÉDIÁ

Ľudia, ktorí často používajú sociálne siete majú nižšiu mieru sebalásky. Skoro tretina z tých, ktorý používajú sociálne médiá viac ako dve hodiny denne skončilo v našom indexe sebalásky v skupine s najnižšou hodnotou. Iba 1 človek z 5 je v skupine s nimi z tých, ktorí ich nepoužívajú.

Zatiaľ čo ľudia, ktorí často používajú sociálne siete hovoria, že v prípade potreby by vyhľadali emočnú a sociálnu pomoc, taktiež sú omnoho náchylnejší na porovnávanie sa s inými. Nielen s celebritami a influencermi, ale aj so svojím okolím.Takmer štvrtina tých, ktorí sociálne siete používajú priznalo, že sa často porovnávajú na sociálnych sieťach s ľuďmi ktorých poznajú. Pre tých, ktorí sociálne siete používajú len hodinu do dňa je táto skutočnosť prítomná len u jedného z desiatich ľudí.

Ženy, ktoré uviedli, že sledujú celebrity, influencerky alebo modelky kvôli zlepšeniu svojho sebavedomia, majú nižšiu ako priemernú hodnotu sebavedomia a nižší ako priemerný index sebalásky v našom prieskume. Sú menej spokojné so svojim telom, na rozdiel od tých, ktorí takéto osobnosti nesledujú.

Napriek týmto skutočnostiam, väčšina z nich vie veľmi presne pomenovať, prečo sa so sebou necítia byť spokojné: vo všeobecnosti sa tvrdí, že influenceri, celebrity a modelky v reklamách sú najväčšou príčinou nízkeho sebavedomia u žien. Aj ženy, ktoré mali tie najvyššie hodnoty indexu sebalásky v našom prieskume súhlasili s týmto tvrdením.

SEBALÁSKA A KOZMETICKÝ PRIEMYSEL

Väčšina ľudí na svete si myslí, že aj kozmetický priemysel má negatívne účinky na sebavedomie ľudí. Tí, ktorí sú toho názoru najčastejšie udávajú problém s vyretušovanými fotografiami a nerealistickými nárokmi a očakávaniami. Väčšina z týchto ľudí je aj toho názoru, že využívanie konvenčne atraktívnych ľudí v marketingu spôsobuje tieto problémy.

Zatiaľ čo mladšie ženy vidia problém v nedostatku diverzity v reklame ako najväčší negatívny vplyv kozmetického priemyslu, staršie ženy si to nemyslia.

Polovica transrodových žien je zase toho názoru, že kozmetický priemysel má pozitívny vplyv na ich sebavedomie, zatiaľ čo u cisrodových žien je to len jedna tretina. Odpovede na túto otázku sa líšili aj na základe krajiny. Ženy v ázijských krajinách omnoho častejšie udávali, že má kozmetický priemysel pozitívny vplyv na ich sebavedomie, než ženy zo západných krajín.